מג'נטו - מדריך למשתמש

מתוך Coral Creative Technologies Wiki
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

היררכיית החנויות במערכת מג'נטו

דיאגרמת מבנה החנויות של מערכת מג'נטו. קרדיט: הדוקומנטציה של מג'נטו
  • תצוגה גלובלית (Global) - מג'נטו מאפשרת לפתוח תחת מערכת אחת כמה חנויות, ולכל חנות לפתוח כמה מהדורות. כשפותחים כמה חנויות נפרדות, כל חנות מתנהגת אחרת, ולכל חנות הגדרות משלה - אלא אם כן הגדרנו מראש בהגדרות המערכת שהגדרה מסויימת תקפה לכל החנויות בלחי אבחנה. הגדרה כזו נקראת הגדרה גלובלית.
  • תצוגת אתר (Website) - לכל חנות ניתן לפתוח כאמור כמה מהדורות, לדוגמה, אם רוצים חנות רב-שפתית. במקרה כזה פותחים חנות אחת "כללית" שהיא חנות האב, ולה פותחים 4 חנויות בנות. ניתן גם לפתוח 3 חנויות בנות שלכל אחת מהן הגדרות משל עצמן, ולחנות האב, שהיא החנות הרביעית, הגדרות "כלליות". במידה וכל השוני בין החנויות הוא השפה, וכל השאר (פעילות, מלאי מוצרים וכו') זהה, אין סיבה להגדיר עבור כל חנות הגדרות משל עצמה. הגדרות זהות עבור כל אחת מחנויות הבת נחשבות הגדרות ברמת אתר.
  • תצוגת חנות (Store View) - במידה ובחרנו לתת הגדרות שונות עבור חנות-בת מסויימת, הגדרה כזו תיחשב הגדרה ברמת חנות. על מנת להגדיר הגדרה שכזו נבחר לשייך אותה ל- Store View מסוים. באותה המידה, כשנרצה לגשת לממשק ניהול של חנות מסויימת בלבד, נוכל לבחור בלוח הבקרה (בראש העמוד, בצד שמאל) Store View מסוים, וכל ההגדרות תחת אותה רמה, יחולו רק על החנות המסויימת (אלא אם כן הגדרנו כמובן את השדה ברמת אתר או ברמה גלובלית).

כניסה למערכת הניהול של מג'נטו

על מנת לגשת לממשק הניהול של החנות יש להוסיף לשורת הכתובת של העמוד הראשי את המילה admin (ללא סלאש עוקב). הכנסת שם המשתמש והסיסמא תכנסו לפאנל הניהול.
ממשק הניהול של מג'נטו כולל 2 חלקים: תפריט וגוף האתר. בחלק מהמקרים גוף האתר יחולק לתפריט צדדי נוסף.

לוח הבקרה (Dashboard)

עמוד הכניסה לממשק הניהול כולל הצצה מהירה על נתונים, סטטיסטיקות ומידע חשוב על החנות.
העמוד כולל מידע על מכירות, הזמנות, מונחי חיפוש, לקוחות וכו'.
ניתן לראות את המידע ביתר הרחבה בסקציית הדו"חות (Reports) של האתר.
סוגי המידע המוצגים בלוח הבקרה אינם ניתנים לשליטה דרך ממשק הניהול, אלא רק בעזרת תכנות.

איך ניתן לקסטם את לוח הבקרה?

התפריט העילי של האתר

תפריט זה כולל קישורים לכל מסכי הניהול הפנימיים:

  1. מכירות: פעולות הקשורות להזמנות - הוצאת חשבוניות, ניהול משלוחים, תעריפי מס וכו'
  2. קטלוג: ניהול מוצרים, קטגוריות ותצוגה שלהן, מפרטים, משובים וכו'
  3. לקוחות: ניהול לקוחות, כולל סיווג לקבוצות ושיוך הטבות פר לקוח
  4. קידום מכירות: מבצעים, שוברי הנחה וקופונים
  5. ניוזלטר: שמירה על קשר עם הלקוחות, הוצאות הודעות ומנשרים על מבצעים ואירועים
  6. מערכת לניהול תוכן: תצוגת דפי תוכן ורכיבים שונים שאינם חלק מתהליך המכירה בחנות
  7. דו"חות: ניתוח סטטיסטיקות והפקת לקחים מהמתרחש בחנות על כל היבטיו
  8. מערכת: קונפיגורציה מקיפה של האתר: תצוגה, שפה, ניהול הרשאות, פתיחת חנויות נוספות וכו'

ניהול מוצרים במג'נטו

כשמדברים על "מוצר" במערכת מג'נטו חשוב לפני כן להגדיר את התכונות (attributes) שלו, כלומר מה מאפיין אותו, איך ניתן לתאר אותו, ובעיקר מה המידע שחשוב לדעת עליו לא רק לצרכי מכירה ושיווק (כלומר, ההתנהלות של החנות כלפי הלקוח) אלא גם לצרכי אספקה ואפסון (ההתנהלות של החנות כלפי עצמה ומנגנון הניהול שלה). "תכונות" נחשבות לכל השדות הנלווים למוצר, החל ממס' סידורי ומק"ט, דרך תיאור, תמונה ומחיר וכלה בהגדרות נראות באתר, למי הוא יכול להמכר ובאיזה אופן.

תכונות מוצר

אחד מהצעדים הראשונים שחייבים לעשות לפני שמזינים את המוצרים לאתר, הוא להגדיר את אותן תכונות. כל תכונה מוגדרת בתור שדה מותאם-אישית, שניתן לצרף למוצר. מאחר שלא כל המוצרים בחנות הם זהים באופיים, ניתן להגדיר כמה סטים של תכונות, כאשר בהגדרת מוצר חדש הוא יותאם לסט המתאים לו. סט יוגדר כאוסף של תכונות, ומורכב מהתכונות הדיפולטיביות של מג'נטו, ומהתכונות המותאמות-אישית שצורפו לסט. ניתן להוסף תכונות לקבוצות-נושא קיימות של תכונות, ואף לפתוח קבוצות-נושא חדשות. סט התכונות הדיפולטיבי יכלול את כל התכונות ה"רגילות" שחייבות להיות כלולות לפי הגדרת מג'נטו.

הגדרת תכונות נעשית ב- Catalog -> Attributes -> Manage Attributes. לפרטים נוספים על הגדרת תכונות כאן.
הגדרת סטים של תכונות נעשית ב- Catalog -> Attributes -> Manage Attribute Sets. לפרטים נוספים על הגדרת סטים של תכונות כאן.

סוגי מוצרים

במג'נטו מוגדרים שישה סוגי מוצרים:

  • Simple - מוצר פיזי עם וריאציה אחת בלבד ומק"ט אחד בלבד.
  • Grouped - חבילה של מוצרים שכל אחד מהם אמנם עומד בנפרד, אך ביחד הם משמשים חפצים משלימים או שמא מבצע של קנה X וקבל Y.
  • Configurable - מוצר בעל כמה וריאציות שלכל אחת יש מק"ט בפני עצמה. לדוגמה: בגד בכמה גדלים וכמה צבעים.
  • Virtual - מוצר שאינו פיזי כגון שירות, מנוי, הנחות וכו'.
  • Bundle - חבילה בהרכבה עצמית, בעיקר כשמדובר במוצר שנמכר בחלקים (חליפה, מחשב וכו'), או בחבילת מתנה. לכל חלק מק"ט בפני עצמו.
  • Downloadable - מוצר דיגיטלי שניתן להורדה כגון פריט מדיה או תוכנה.

יצירת מוצר חדש

במעבר בתפריט ל- Catalog -> Manage Products, יש ללחוץ על Add Product.
ראשית יש לבחור באיזה סוג מוצר מדובר ומה סט התכונות המתאים לו.

לאחר שנבחר, יופיעו לנו כל השדות המוגדרים לאותו סט. ככלל, השדות ממוינים לקבוצות, אשר כוללות בין השאר את הנושאים הבאים:

  1. פרטים כלליים על המוצר
  2. פרטים על המחיר
  3. מטא דאטה עבור קידום אתרים
  4. תמונות
  5. ניהול מלאי
  6. שיוך לקטגוריה לצרכי מיון החנות
  7. שיוך למוצרים אחרים לצרכי מימוש טכניקות מכירה מתקדמות

כאן תוכלו לקרוא על שדות ברירת המחדל בהרחבה (על שדות מותאמים אישית לא תצטרכו הסבר, אתם הרי מגדירים אותם).

היררכיית החנויות תקפה גם למוצרים וככלל לכל הפריטים בחנות, גם לקטגוריות. והמשמעות: אם רוצים ליצור מוצר שיופיע בכל הקטלוגים של כל החנויות באתר, יוצרים את המוצר ב-view הגלובלי. אם רוצים שמוצר יופיע רק בחנות מסויימת, יוצרים את המוצר ברמת ה-website. אם רוצים שמוצר יופיע רק בתת-חנות מסויימת, רק ב-view מסוים, יוצרים את המוצר ברמת ה-store view בלבד.

יצירת קטגוריות

הקטגוריות הן הדרך שבה ניתן למיין את קטלוג המוצרים, ברוב החנויות רשימת הקטגוריות תרכיב את התפריט הראשי.

על מנת ליצור קטגוריות ולערוך אותן יש לגשת ל- Catalog -> Manage Categories. בעמוד הקטגוריות יופיע מבנה היררכיית הקטגוריות, מין "עץ" שלו שדרה ראשית שנקראת Default Category, וממנה יוצאים "ענפי קטגוריות" שונים, תתי-קטגוריות. ה"בנים" של אותה קטגוריית ברירת מחדל נקראים Root Category, ולכן אם נרצה להוסיף קטגוריית-אב ראשית, נלחץ על Add Root Category. אם רוצים להוסיף תת-קטגוריה יש לסמן על הקטגוריה שלה רוצים להוסיף את הבן וללחוץ על Add Subcategory. במידה והעץ ריק (כמו לדוגמה, כשמקימים חנות מאפס), או שנמצאים בשדרה הראשית (Root) ולא מסמנים על אף קטגוריה, נוכל לפתוח רק קטגוריות-אב.

תת-קטגוריה יכולה להיות קטגוריית בת "רגילה" ועוד סוג של קטגוריה שנקראת Anchor. במידה וקטגוריה מוגדרת כ-Anchor, הדבר יתבטא בתצוגה של קטגוריית האם שלה. כשצופים בקטגוריה תופיע בתפריט צדדי רשימה שממויינת לתכונות, וניתן יהיה לסנן את הפריטים באותה הקטגוריה לכאלה שתואמים את התכונות הללו בלבד. לדוגמה, אם בין שלל התכונות של המוצרים יש מחיר, צבע ויצרן - אם הגדרנו גם תתי קטגוריות, בעמודה הצדדית תופיע רשימה המאפשרת לסנן את הפריטים בטווחי מחירים, בצבעים שונים וגם על פי הקטגוריה. ה-Anchor מאפשר להציג כאמור את הקטגוריה בעמודה ברת-סינון זו.

לאחר שפתחנו קטגוריה, ממלאים את השדות של התיאור: שם, תיאור, URL Key, תמונה וכו'. לאחר מכן נוכל לבחור אם הקטגוריה פעילה, וכמו כן אם היא תופיע בתפריט הראשי. ניתן לבחור את העיצוב של עמוד הקטגוריות בלשונית Design - האם רוצים שהוא יוצג בתצוגת הקטגוריות ה"רגילה" או בתצוגה מיוחדת (בעזרת בלוק סטטי), אם רוצים שיוצג כ-Anchor וכו'. בסופו של התהליך ניתן לשייך לקטגוריה החדשה מוצרים, במעמד יצירת הקטגוריה.

הסבר מלא על כל השדות בהגדרת קטגוריה תוכלו לקרוא כאן.

תכנים שנוצרו על ידי המשתמשים

מג'נטו נותנת למשתמשים את האפשרות להגביר את חווית הקניה באמצעות יכולת לתת פידבקים ולתרום באופן פעיל לנוחות הקניה שלהם ושל המשתמשים האחרים. זאת מטרת האפשרות להגיב באתר, למרות שבמידה ומנהל החנות לא מעוניין לתת לקונים פתחון פה, הוא יכול גם לבטל את האפשרות להגיב. עושים זאת ב- System -> Configuration -> Catalog בלשונית Product Reviews, כשמסמנים לא לאפשר למשתמשים לתת ביקורת. במידה והאפשרות היא כן לתת, משתמשים יכולים לתת כמה סוגים של פידבקים:

תגיות

תגיות הן מין מילות מפתח שמסייעות לתת תיאור של מילה אחת למוצר, על מנת לסייע במיון החנות, ולקשר בין מוצרים שונים על פי נושא. בנוסף לכך שמנהל החנות יכול לתייג מוצרים, מג'נטו מאפשרת ללקוחות לתייג מוצרים בעצמם על מנת לסייע לסדר את החנות. בכל מוצר ניתן להציב תיבה שבה המשתמש יוכל להוסיף תגים כאוות נפשו. אלה כמובן יזדקקו לאישור של מנהל האתר על מנת להופיע בסופו של דבר באתר, ועמוד התגים תחת קטלוג המוצרים בממשק הניהול, מאפשר לאשר את התגים הזקוקים לאישור (Pending Tags), וכמובן לצפות בכל התגים בלי קשר לסטטוס שלהם, על מנת לבצע בהן פעולות שונות של עריכה, מחיקה, עדכון וכו'.

ביקורות ודירוגים

משתמשים יכולים לתת פידבק ולהמליץ למשתמשים אחרים בבאמצעות שני סוגי המלצות: דירוג (1-5 כוכבים) וכתיבת ביקורת. ביכולת מנהל האתר להחליט מה יהיו הקריטריונים לביקורת (Catalog -> Reviews & Ratings -> Manage Ratings), ולאשר או לערוך ביקורות שנכתבו (Catalog -> Reviews & Ratings -> Customer Reviews). גם במקרה הזה כל ביקורת שנכתבת עוברת מיד לרשימת הביקורות הזקוקות לאישור (Pending Reviews), וניתן גם לצפות ברשימה של כל התגובות ללא קשר לסטטוס.

ניהול מכירות

מרגע שכל פעולה בחנות נרשמת ומתוייקת, ניתן לעקוב אחריה. סכימה וסטטיסטיקות של הפעולות האלה ניתן לראות בסקציית הדוח"ות. אם רוצים לגשת לפעולות באופן פרטני, ניגשים אליהן בסקציות המיוחדות להן -לדוגמה: מכירות.
סקציית המכירות כוללת תיעוד של ההזמנות, המשלוחים, החשבוניות, הזיכויים והתשלומים שנעשים, וכן טיפול בתהליכים שלהם.

מחזור החיים של הזמנה

מחזור החיים של הזמנה הוא בן שלושה שלבים:

  1. מחכה לביצוע - המוצר הוזמן אבל ההזמנה עדיין לא טופלה. הזמנה מוגדרת כמוצר שהגיע לשלב סיום רכישה, לאחר תשלום והסדרת הפרטים המלאים.
  2. מתבצע - ההזמנה מטופלת וכעת צריך א. להוציא חשבונית ו-ב. להוציא בקשה למשלוח. כל עוד לא מולאו שני הדברים, ההזמנה לא הושלמה.
  3. הושלם - מרגע ששני הדברים - הוצאת חשבונית והוצאת משלוח - בוצעו, הטיפול במוצר מועבר לחברה המשלחת. מתקבל אמצעי מעקב אחרי המשלוח (כגון מס' הזמנה) וניתן לעקוב אחריו עד שהמוצר הגיע ליעדו.

הפרעות במחזור החיים יכולות להיות:

  • ביטול הזמנה עקב אי תשלום או בצורה יזומה.
  • במידה והזמנה מבוטלת והלקוח מקבל על המוצר זיכוי, ההזמנה תסומן כ"סגורה".
  • הזמנה שמסיבה כלשהיא הזמנה שמטופלת מעוכבת, היא תועבר למצב "המתנה".
  • הזמנה שמעוכבת בשל אי הסדרת תשלום על ידי צד ג' תסומן ככזו, בד"כ Paypal הם ה"מעכבים".

טיפול בהזמנות

למערך המעקב אחר המכירות נכנסים ל- Sales בתפריט העליון. וליתר דיוק, לאחר מהעמודים בתת-התפריט. השלב הראשון הוא כאמור ההזמנות בכללן, תופיע טבלה ובה מפורטות כלל ההזמנות ללא הבדל סטטוס.

בטבלה זו ניתן:

  • לסנן הזמנות בעזרת הכנסת ערכים לשורה הכי עליונה ולחיצה על "חיפוש"
  • להוסיף הזמנות ידנית
  • לעשות פעולות מסוימות באופן גורף

כמו כן ניתן לייצא את הרשימה (אקסל או CSV) ולמשוך את ההזמנות החדשות בעזרת פיד RSS.
אם רוצים לעקוב אחר הזמנה מסויימת ולעשות בה פעולות ידניות אלחה או אחרות, לוחצים על view בצד ימין של כל הזמנה. טבלאות אחרות בתפריט המכירות מאפשרות באופן דומה תיעוד של חשבוניות, משלוחים, זיכויים וכו'.

עמוד ההזמנה

העמוד שאליו נכנסים אם לוחצים על view בנוי מכמה אזורים:

  • פרטים סידוריים על ההזמנה עצמה
  • פרטים על מבצע ההזמנה, כוטלל כתובת למשלוח וכתובת לשליחת חשבונית
  • פרטים על התשלום והמשלוח
  • פרטים על המוצר שהוזמן
  • מעקב אחר מחזור החיים של המוצר, כולל אפשרות לכתוב הערות ולשלוח עותק/תזכיר ללקוח
  • בצד שמאל יש את רשימת המסמכים הקשורים: חשבוניות, זיכויים, משלוחים, תשלומים וכו'

במידה וההזמנה עדיין בטיפול, ניתן לבצע כאמור את הפעולות מתוך תצוגה זו - שליחת חשבוניות, הוצאת משלוחים, הקפאה וכו'.

תנאים והגבלות

בתהליך הצ'קאאוט ניתן להוסיף מידע נוסף או תנאים מסויימים שהלקוח יהיה חייבים להתייחס אליהם לפני השלמת הליך הרכישה. כמובן שחשיפה תנאים כאלה לא חייבים לבוא כחלק מהליך הרכישה, וניתן גם לשים אותם בתור דף נפרד כחלק ממערכת ניהול התוכן, דף שיופיע לדוגמה בתפריט שנמצא בתחתית המסך. ובכל זאת, אם רוצים שהתנאים יופיעו בהבלטה, ניתן להגדיר אותם בתפריט המכירות.

ראשית, יש לאפשר את הצגת התנאים כחלק מתהליך הצ'קאאוט. ניגשים ל- System -> Configuration, ועוברים ללשונית Checkout. בשלב זה יש לוודא ששני אלה מסומנים "כן":

  • Enable Onepage Checkout
  • Enable Terms and Conditions

שיעורי מס

הרכיב האחרון שקשור למכירות הוא שיעור המס המנוכה מהן.
במג'נטו ניתן להרכיב מערכת מורכבת של חישובי מס, שקובעת את שיעור המס המנוכה על פי פרמטרים שונים:

  • איפה נמצאת החנות ומה המס המקומי שם
  • מהי כתובת המשלוח, ומה המס המקומי באותה הכתובת
  • מהי כתובת החיוב, ומה המס המקומי באותה הכתובת
  • מה המוצר - לכל מוצר יש שיעור מס שונה (על ירקות לדוגמה, אין מס בכלל. על סיגריות יש תוספת מס)
  • לאיזה צורך נקנה המוצר - ביתי, עסקי וכו'
  • מהי הכמות של המוצרים שנקנו, וחלופין, מהו סך הקניה

מערכת חישוב המס נקראת Tax Rules. כאשר כל חישוב מורכב מ-3 מרכיבים:

  • Product Class, רמת מוצר - מתייחס למיסויים שונים עבור מוצרים
  • Customer Class, רמת לקוח - מתייחס למיסויים שונים עבור סוגי לקוחות (כפי שהדגמנו: לקוח פרטי, עסקי וכו')
  • Tax Zones & Rates, שיעורים ואיזורי מס - מתייחס למיסויים שונים עבור איזורים ומדינות (לדוגמה, באילת יש פחות מס)

מן הסתם, לפני שקובעים חוקי מס, צריך להגדיר קודם את רמות הלקוח והמוצר, ואת שיעורי המס פר איזור. רק לאחר מכן משקללים.
הגדרות מתקדמות יותר של תצוגה בעמודים שונים באתר של מס (אם כולל מע"מ או לא וכו'), וכמו כן על דרכי ושלבי חישובי המס, ניתן לבצע ב- System -> Configuration -> Tax.
לאחר שהוגדרו כללי המס, ניתן לשייך מס למוצרים במסגרת ניהול הקטלוג, וללקוחות במסגרת ניהול הלקוחות.

לקוחות

מודול הלקוחות של חנות מקוונת בנוי על רעיון "מועדון הלקוחות". אלא שבעוד שבחנות רגילה, הגיוס והזנת הנתונים למאגר הפעולות המתועדות בחנות, נעשות לרוב באופן ידני על ידי קופאי אנושי, היתרון הגדול בחנות אינטרנט הוא שהקונה בעצמו עושה את הפעולות הללו. בצורה זו, באים לביטוי גם היתרונות האחרים של האינטרנט - אין עלויות דיוור על מנת ליצור שיווק ממוקד, הקונה לא צריך לצאת מהבית על מנת לחזור לחנות, הקניה מהירה וקומפקטית (אין תור...) וכו'.

רעיון מועדון הלקוחות נולד מהצורך לתעד ולסכום את פעילות הלקוח ככל הניתן על מנת להפיק לקחים ממנה, וכפועל לוואי גם לשמור איתו ביתר קלות על קשר, כדי לתת לו הטבות וליצור נאמנות שלו לחנות:

  • את התועלת מהתיעוד והסכימה תוכלו למצוא באמצעות מודול הדו"חות של מג'נטו.
  • את התועלת מהיכולת ליצור תקשורת ישירה עם הלקוח תוכלו למצוא במודול הניוזלטר.
  • את ההטבות תוכלו לנהל באמצעות מודול קידום המכירות (Promotion).

כמו בחנות רגילה, לא כל קונה חייב להרשם למועדון הלקוחות על מנת לקנות. חלק מהקונים יעדיפו לקנות ללא הרשמה, או מפני שהם עוברי אורח ולא רוצים לשמור על קשר עם החנות, או לטובת פרטיותם מתוך התעלמות מהתועלת שיכולה לתת להם הצטרפות. קונים כאלה נקראים "אורחים", ובעבורם ישנה "קופה" מיוחדת שנקראת Guest Checkout. ברוב המקרים לא חלות "סנקציות" על האורחים, בדמות מוצרים שאינם יכולים לקנות, או החנות שאינם מקבלים. במידה ורוצים להחיל סנקציות יש לערב תכנות.

עם זאת ניתן למנוע מאורחים את האפשרות לקנות בחנות באופן גורף, כלומר את האפשרות לגשת ל- Guest Checkout. ובמילים אחרות: לאפשר קניה בחנות רק לגולשים שנרשמו באתר (וליתר דיוק, הצטרפו למועדון הלקוחות). עושים זאת על ידי כניסה ל- System -> Configuration -> Sales section -> Checkout -> Checkout Options, וביטול האפשרות של "Allow Guest Checkout".

ניהול לקוחות

בכניסה ל- Customers->Manage Customers תופיע רשימת הלקוחות הרשומים באתר. הרשימה תציג 10 שדות, על פיהם ניתן לסנן ולחפש לקוחות נבחרים על מנת לבצע פעולות מרובות. שימו לב: את השדות הללו, הקריטריונים של החיפוש, לא ניתן לשנות באמצעות ממשק הניהול אלא רק באמצעות תכנות. השדות עוסקים בעיקר בפרטים ההכרחיים (שם, כתובת, פרטי התקשרות), לאיזו חנות רשום הלקוח, ממתי הוא רשום וכו'.

את הלקוחות ניתן לסמן בבחירה מרובה ולעשות את הפעולות הבאות:

  • למחוק ממאגר הלקוחות
  • להוסיף לניוזלטר ולהסיר ממנו
  • לצרף לקבוצת לקוחות

קבוצת לקוחות, כפי שהסברנו, מאפשרת לייחד עבור לקוחות מסויימים דברים מסויימים כגון: הנחות, הודעות, מכירות מיוחדות וכו'. את קבוצות הלקוחות מגדירים ב- Customers -> Customer Groups.

תצוגת לקוח

אם מסמנים לקוח מסוים, ניתן לערוך את דף הלקוח שלו. דף הלקוח כולל כמה דברים:

  • מידע על החשבון - כולל פעולות אחרונות באתר, מתי נפתח החשבון והיכן וכו'.
  • מידע כללי על הלקוח - פרטים אישיים, כתובות
  • היסטוריית הקניות שלו: חיובים, הזמנות, מה נמצא כעת בעגלת הקניות שלו, ומה ברשימת המשאלות
  • מה ההתרשמות שלו מהמוצרים
  • אילו תגים הוא הציע עבור מוצרים
  • אילו ניוזלטרים הוא קיבל והאם הוא בכלל רשום לניוזלטר

כמנהלים תוכלו לשנות ידנית את הפרטים של הלקוח, להוסיף/להסיר את המשתמש מהניוזלטר, לשנות את סיסמת הגישה של המשתמש ועוד.
כמובן שמצד הלקוח, הוא יכול לשנות גם בעצמו כשהוא מחובר לחשבון את הפרטים שלו, ההרשמה לניוזלטר וכו'.

מבצעים

ניתן להגדיר שני סוגים של מבצעים:

  • מבצעים ברמת מוצר - הנחה למוצרים שעונים על הגדרות מסוימות כגון: תכונות מסוימות, קבוצות מוצרים או קטגוריות
  • מבצעים ברמת עגלת קניות - הנחה שתלויה באופי הקניה: מחיר מסוים, אופן תשלום מסוים, מס' מסוים של מוצרים וכו'

בהגדרת מבצע יש כמה שלבים:

  • אינפורמציה כללית על המבצע: משך המבצע, באיזו חנות, עבור מי הוא מיועד, כמה פעמים ניתן לממש אותו, האם בעבור קופון וכו'.
  • התנאים: באמצעות צירופים לוגיים של עניה לקריטריונים מסוימים מסוג אלה שפורטו לעיל.
  • פעולות: במידה והתנאים מולאו, מה המבצע - הנחה באחוזים, מחיר מיוחד, קנה X קבל Y וכו'.
  • תווית: מה יהיה כתוב בתצוגת החנות על המוצר, האם סתם "מבצע"/"הנחה" (ברירת המחדל), או שם ספציפי של מבצע שניתן לבחור

להסבר על יצירת מבצעים מסוגים שונים הכנסו לכאן. בין המבצעים:

  • שניים במחיר אחד (או כמות אחרת במחיר כמות אחרת)
  • קנה מוצר מסוים וקבל מוצר אחר במחיר מיוחד
  • קנה מוצר מסוים וקבל מוצר נוסף מאותו הסוג בהנחה
  • הנחה גורפת על כל הפריטים מקטגוריה מסויימת
  • הנחה על פריט אחד מסוים

ניוזלטר

הערה: בברירת המחדל קיים ניוזלטר אחד לכל המשתמשים הרשומים, שנשלח לכולם באותו הנוסח. באמצעות תוספים (לדוגמה) ניתן להוסיף אפשרות לשלוח ניוזלטרים שונים לקבוצות שונות.

איך שולחים ניוזלטר?

השלב הראשון בשליחת ניוזלטר הוא בחירת תבנית. ב"תבנית", הכוונה לנוסח קבוע של מכתב שבתוכו מקום לשבץ רכיבי מערכת ופלייסהולדרים שבהם ישובצו תכנים בכל פעם שיישלח מכתב. בכל פעם שתרצו לשלוח ניוזלטר, תוכלו להשתמש בתבנית זו או אחרת, ולשבץ בה את התכנים שתרצו לכלול במכתב. תבניות נכתבות באמצעות html או באמצעות טקסט רגיל, כאשר עריכת את הטקסט ניתן גם בעזרת עורך טקסט-עשיר ויזואלי (מה שנקרא WYSIWYG). לכל תבנית תוכלו להגדיר גם שולח קבוע, וכותרת קבועה.

תזמון ניוזלטרים

השלב הבא אחרי בחירת תבנית הוא שליחת הניוזלטר, או יותר נכון: קביעת זמן השליחה שלו (queue). יש לסמן תבנית מסויימת, ואז בעמודת Action יש לבחור Queue Template. בשלב זה יש לשבץ את התכנים שרציתם באותם מקומות שהושארו בפלייסהולדרים, ניתן גם להוסיף טקסט נוסף או לעצב מעבר לקיים בצורה נקודתית בעבור המייל הספציפי עליו עובדים כעת. במקביל בוחרים באילו תאריך ושעה המייל יישלח, ולנרשמים של איזה Store View יישלח המייל. לאחר שסיימנו לוחצים על שמירה, והמייל יועבר לרשימת ההמתנה.

רשימת ההמתנה משמעה: הניוזלטרים שהוגדרו כבר מבחינת תוכן וזמן שליחה, אך עדיין לא נשלחו. ליתר דיור, הטבלה מציגה את כל הניוזלטרים - אלה שנשלחו ואלה שלא, ומציגה עליהם מידע: מתי התחיל להשלח (או אמור להתחיל להשלח), מתי נשלח סופית, לכמה משתמשים בסך הכל, וכמה נשלחים כעת.מה זאת אומרת נשלחים כעת? בגלל שמג'נטו לא מסוגלת לשלוח את כולם בבת אחת (ובגלל שגם לא מומלץ לשלוח את כולם בבת אחת), המערכת מחלקת את הכמות לקבוצות קטנות ושולחת בכל כמה זמן את המייל. את לוח הזמנים של שליחת המיילים, שנקרא בעגה מקצועית Cron, יש להגדיר בנפרד (ניתן לעשות זאת באמצעות הקונפיגורציה של האתר, באפשרויות המערכת המתקדמות, אבל רצוי לא לשחק בזה אם לא מבינים מה קורה שם). אם המערכת נתקלה בבעיות בשליחת הניוזלטר, הן ידווחו בסקציה שנקראת "Newsletter Problem Reports".

ניהול רשימות נמענים

את רשימת המשתמשים הרשומים לניוזלטר ניתן לנהל במרוכז דרך סקציית הניוזלטרים. ניתן להסיר משתמש מהרשימה באופן מוחלט, וניתן להשאיר אותו שם ולבטל את אפשרות שליחת הניוזלטר אליו. רוב המשתמשים יעדיפו שזה מה שיקרה, במידה ויבקשו להסיר עצמם מהרשימה. משתמש שיסיר עצמו מהרשימה יועבר אוטומטית לסטטוס "הוסר מהרשימה", אך לא יימחק ממנה באופן מוחלט.

דו"חות

כידוע, היתרון בניהול ממוחשב של חנות, הוא שכל פעולה ולו הקטנה ביותר, נרשמת. סך כל הפעולות ניתן לניתוח על מנת להפיק לקחים, אלא שמערכת נמדדת על פי יכולותיה לאסוף כמה שיותר נתונים רלוונטיים, ולנתח אותם בצורה האפקטיבית ביותר. בחנות פיזית קשה יותר לאסוף נתונים מקיפים משום שהדבר מצריך פעילות ידנית מרובה, ובחלקו גם יוזמה מצד הלקוחות. בחנות מקוונת לעומת זאת, לפחות בכל הקשור ללקוחות, חלק מהפעולות לא מצריכות את יוזמת הלקוח, וגם לא את יוזמת המוכר, על מנת שהנתונים ייאספו, משום שהאתר ככלי אלקטרוני דואג לאסוף, ללקט ו"לכרות" את כל פיסות המידע וה"עקבות" שמסתובבות באתר.

מודול הדו"חות של מג'נטו מאפשר אם כך, לדעת כל דבר על מה שקורה בחנות, בעזרת ניתוח מעמיק של הנתונים שנאספו בתהליכי הקניה. חלק מהדו"חות הללו, בעיקר אלה המהירים והטריוויאליים, מופיעים בעמוד הראשי של לוח הבקרה, אך במודול הדו"חות ניתן להשיג מידע מקיף יותר, ולייצא את הדו"חות הללו. להסבר מפורט על הדו"חות הכנסו לכאן.

גוגל אנליטיקס

סקציית הדו"חות כוללת רק פונקציות שקשורות לניתוח נתונים שנאספו מהפעילות הקשורה לקניות. את הפונקציות הללו משלימים בד"כ מנגנונים נוספים שמאפשרים לדעת עוד על התנהגות הגולשים באתר. במג'נטו אפשרות לאינטגרציה עם כלי האנליזה של גוגל, Google Analytics. כדי להזין את מס' החשבון שלכם בגוגל, גשו ל- System -> Configuration -> Google API. דאגו לאפשר את המנגנון על ידי סימון Enable, והזינו שם את מס' החשבון שלכם בגוגל.

CMS - מערכת לניהול תוכן

סקציה זו מאפשרת לשלוט בכל מה שלא קשור לחנות, או יותר נכון לתהליך המכירה וניהול החנות.
במג'נטו 4 סוגי תכנים שמערכת ניהול התוכן עוסקת בהם:

  1. דף - הכוונה למה שנקרא "דף סטטי" כדוגמת "צור קשר", "מי אנחנו", "הצהרת פרטיות", דף 404 ("העמוד לא נמצא") וכו'.
  2. בלוק סטטי - רכיבי תוכן שניתנים להצבה בעמודים שונים באמצעות שורטקוד להצבה בעמודי תוכן, או באמצעות קטע קוד שהמתכנתים מכניסים לעיצובי עמודים (הדרכה). לדוגמה: תמונות, תפריטים, טפסים וכו'.
  3. ווידג'ט - רכיבי תוכן שכוללים אפליקציות ופונקציונליות מסויימת (לדוגמה: בלוק יצירת קשר, סליידר, באנר וכו').
  4. סקר - ווידג'ט שמציג סקרים, ניתן לבחור שאלה ותשובות אופציונליות ולראות את התוצאות.

במידה ובחרתם לא לבנות את החנות בעצמכם, בדרך כלל לא תצטרכו לגעת בסקציית התוכן, מלבד במודול הסקרים (על מנת לעדכן סקרים). במידה ותרצו לתקן ולהוסיף לעמודים הקיימים, אתם עשויים לערוך כמה עמודים, אך סביר שבווידג'טים ובבלוקים הסטטיים לא תעסקו משום שעיקר העבודה עליהם היא טכנית ועיצובית ומתגלמת בהטמעה של אותם הרכיבים במסגרת הקוד.

הערה: מג'נטו אמנם מסווגת כמערכת לניהול תוכן, אבל יכולות ניהול התוכן שלה מוגבלות יחסית למערכות בולטות בתחום ניהול התוכן, החסרון מתבטא בעיקר בכך שניתן להציב בה רק תכנים סטטיים. בלוג, לדוגמא, לא קל לנהל בה. זה לא אומר שמג'נטו לא טובה. מג'נטו מלכתחילה לא נועדה להיות בלוג, או מגזין שבו מתפרסמים חדשות לבקרים תכנים חדשים שאינם מוצרים למכירה. זו בדיוק הנקודה - מג'נטו הינה חנות, והתכנים הנפוצים בה הם מוצרים. אם רוצים לשלב בכל זאת במג'נטו תכנים דינמיים ניתן להטמיע בה מערכות CMS אחרות יחסית בקלות, לדוגמה: לעשות אינטגרציה עם וורדפרס באמצעות תוסף שתוכלו למצוא בחנות התוספים למג'נטו.

הוספה ועריכה של דפי תוכן

כל דף תוכן כולל כמה מאפיינים:

  1. אינפורמציה כללית - שם, לינק (URL Key), תצוגה (באיזה Store View הוא מוצג), ואם יש להציג אותו באתר או לארכב.
  2. התוכן עצמו - ניתן לערוך בטקסט רגיל עזרת html או בטקסט עשיר WYSIWYG.
  3. עיצוב - מה התבנית (Layout) שלו, והאם הוא יעוצב בצורה הרגילה המוגדרת של התבנית או קצת שונה.
  4. מטא דאטה - משמש בעיקר לקידום אתרים.

תבניות עיצוב (Layout)

הארכיטקטורה של מג'נטו מאפשרת להגדיר מבנה של דפים באמצעות קבצים מיוחדים שנקראים xml ובהם מגדירים איזה רכיב מופיע איפה ובאיזו צורה. הפעולה הזאת היא עבודתם של המתכנתים, שבמגדירים בצורה זו מבנים של עמודים: כמה עמודות יהיו לאתר, האם יהיה לו בר צדדי, מה יוצג בבר הצדדי, האם הוא כולל רכיבים דינמיים כמו סליידר ובאנרים וכו'. בבניית עמוד, ניתן לבחור את הלייאאוט והתכנים שיש בו "יתאימו" עצמם לצורה של העיצוב הנבחר. כאמור, ניתן גם לחרוג מההגדרה של הלייאאוט באמצעות הגדרה נקודתית בלשונית ה- Design, כמו לדוגמה, לתת עיצוב מסוים בתאריך מסוים ועיצוב אחר בתאריך אחר, להוסיף הגדרות ל-xml שישנו את מבנה העמוד או יוסיפו לו וכו'.

קונפיגורציה

אחת מהסיבות שישנם הטוענים שמג'נטו היא מערכת לא נוחה לשימוש, היא בגלל יכולות הקונפיגורציה העצומות שלה, שמהוות אמנם יתרון, המערכת גמישה מאין כמוה, אך גם חסרון מאוד גדול, אפשר ללכת לאיבוד בין כל ההגדרות. ככלל, ישנן הגדרות מתקדמות שלהדיוט מומלץ לא לגעת בהן, אך ישנן כמה אחרות שחשוב שיידע. אנו ננסה למצות את ההסבר, ולגעת בנקודות החשובות שכדאי להכיר. להסבר על הקונפיגורציה לחץ כאן.